Δύο σημαντικές ρυθμίσεις για την προώθηση των έργων ΑΠΕ

Στην κατάργηση του χρονικού περιθωρίου ανοχής των 30 μηνών από την άδεια παραγωγής έως την έκδοση άδειας εγκατάστασης για έργα ΑΠΕ καθώς και σε παρέμβαση για την άμεση απόδοση του 1% της αξίας της παραγόμενης από ΑΠΕ ενέργειας απ’ ευθείας στους οικιακούς καταναλωτές στις περιοχές με ΑΠΕ αλλά και με πλαφόν κατανάλωσης προχωρεί με τροπολογία στο νομοσχέδιο για την θαλάσσια στρατηγική η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Kα Τίνα Μπιρμπίλη.

Πιο συγκεκριμένα, καταργείται το περιθώριο ανοχής των 30 μηνών μέχρι την έκδοση της άδειας εγκατάστασης και το αντικαθιστά με το «αμμελητί», ώστε ο κάτοχος της άδειας παραγωγής, να είναι αναγκασμένος να προβεί χωρίς καμία καθυστέρηση στις περαιτέρω αδειοδοτικές διαδικασίες και να ενημερώνει άμεσα και συνεχώς τη ΡΑΕ για κάθε εξέλιξη αυτής, έτσι ώστε, εφόσον διαπιστωθεί από το συνεχή έλεγχο που θα διενεργείται με βάση τις γραπτές του αναφορές προόδου, η οποιαδήποτε κωλυσιεργία ή ανυπέρβλητο εμπόδιο για την υλοποίηση του έργου, η ΡΑΕ να μπορεί να ανακαλεί άμεσα την άδεια παραγωγής, με όρους που θα καθορίζονται στον Κανονισμό Αδειών Παραγωγής (επικείμενη Υπουργική Απόφαση μετά από γνώμη της ΡΑΕ εντός των προσεχών ημερών).

Το μέτρο αυτό, εκτιμά το ΥΠΕΚΑ, θα περιορίσει δραστικά το φαινόμενο της αγοραπωλησίας αδειών και θα βοηθήσει τους υγιείς επενδυτές που λαμβάνουν άδειες παραγωγής προκειμένου να υλοποιήσουν έργα και όχι να εμπορευθούν άδειες, και φυσικά θα οδηγήσει στην άμεση ανάκληση πολλών χρονιζουσών αδειών παραγωγής, οι οποίες αποδεδειγμένα αντιστοιχούν σε έργα που δεν μπορούν να υλοποιηθούν.

Χαρακτηριστικά στην αιτιολογική έκθεση επισημαίνεται ότι με το νόμο 3468/06 εδόθη η δυνατότητα στη ΡΑΕ να γνωμοδοτεί για την ανάκληση αδειών έργων ΑΠΕ, οι οποίες είτε υπερέβαιναν ένα αριθμό μηνών (24 αρχικά και μετά 30) από την έκδοσή τους και παράλληλα οι επενδυτές δεν είχαν κατορθώσει με δική τους ευθύνη να εκδώσουν τη σχετική άδεια εγκατάστασης, είτε είχαν παραβεί κάποιο ειδικό ή γενικό όρο της άδειας παραγωγής.

Δυστυχώς, η εφαρμογή του μέτρου αυτού δεν είχε επιτυχία στην πράξη μέχρι και σήμερα, λόγω της νομικής πολυπλοκότητας που επέβαλε η νομική και διοικητική διαδικασία για αυτές τις ανακλήσεις (Πράξη Διαπίστωσης Παράβασης, Απόδειξη ευθύνης του επενδυτή και όχι κάποιου αδειοδοτούντος φορέα ή ανωτέρα βία, ακροάσεις του επενδυτή, δικαίωμα ενστάσεων σε πολλούς βαθμούς κ.λ.π.).


Επίσης, το περιθώριο των 24 ή 30 μηνών έδινε στον κάτοχο της άδειας το χρονικό περιθώριο, ώστε εφόσον ο ίδιος δεν μπορούσε ή δεν επιθυμούσε να εκτελέσει το έργο, να εμπορευτεί την άδεια παραγωγής συναλλασσόμενος με τρίτους ενδιαφερόμενους επενδυτές, δημιουργώντας το κακώς νοούμενο «εμπόριο αδειών», επιδιώκοντας να καρπωθεί την υπεραξία της άδειας.

Επίσης, μετά το Νόμο 3851/10, επισημάνθηκε ότι οι προβλέψεις του περί ανάκλησης της άδειας παραγωγής πιθανώς δεν είχαν αναδρομική ισχύ για τις προ του Νόμου εκδοθείσες άδειες (οι οποίες αποτελούν βέβαια σήμερα το 90% των αδειών που έχουν υπερβεί το χρονικό περιθώριο των 30 μηνών και άρα είναι υποψήφιες προς ανάκληση), με αποτέλεσμα να είναι αβέβαιο το κατά πόσο μπορεί να εφαρμοστούν αυτές οι προβλέψεις σε αυτές.

Να σημειώσουμε εδώ ότι μόλις πολύ πρόσφατα η ΡΑΕ, στον κανονισμό αδειών είχε περιλάβει το όριο των 30 μηνών ως χρονικό περιθώριο για το σύνολο των έργων ΑΠΕ, παλαιότερων και νεώτερων.

Σε σχέση, τώρα, με τη ρύθμιση για το 1%, στο ΥΠΕΚΑ εκτιμούν ότι ένα από τα βασικά εμπόδια που αντιμετωπίζει η ανάπτυξη των Α.Π.Ε. στη χώρα μας, είναι η έλλειψη τοπικής κοινωνικής συναίνεσης, η οποία εδράζεται κυρίως στην άγνοια και την έλλειψη ενημέρωσης ή την εσφαλμένη εντύπωση ότι οι Α.Π.Ε. αντιστρατεύονται άλλες αναπτυξιακές δραστηριότητες και οικονομικές αξίες, όπως είναι ο τουρισμός ή η αξία γης και ακινήτων.

Με το νόμο 3851/2010 δόθηκαν απ’ ευθείας κίνητρα στις τοπικές κοινωνίες για εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. στη γειτονιά τους, αποδίδοντας το 1% της αξίας της παραγόμενης ενέργειάς τους απ’ ευθείας στους οικιακούς καταναλωτές της περιοχής. Ωστόσο, η αρχική διάταξη παρουσίαζε τεχνικές δυσκολίες στην εφαρμογή της, χωρίς να προβλέπει δυνατότητα βελτίωσης των τεχνικών λεπτομερειών με κανονιστικές πράξεις.

Έτσι, χωρίς να αλλάζει το πνεύμα της ως προς το επιμεριζόμενο ποσό και τους δικαιούχους του, προτείνεται η νέα ρύθμιση, η οποία ξεπερνά τις δυσκολίες εφαρμογής και ταυτόχρονα προβλέπει το σύνολο των εξουσιοδοτήσεων που απαιτούνται για την εφαρμογή της διάταξης, δηλαδή μια Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία προσδιορίζει κρίσιμες λεπτομέρειες (όπως ο τρόπος προσδιορισμού και επιμερισμού των ποσών, το χρόνο εκκαθάρισης κ.λ.π.) και τις απαραίτητες, όπως αποδείχτηκε στην πράξη, αποφάσεις της Ρ.Α.Ε., για τον καθορισμό της τεκμαρτής μοναδιαίας πίστωσης, έτσι ώστε να είναι εφικτή η μετατροπή της κιλοβατώρας σε ευρώ.

Το υπουργείο διευκρινίζει ότι δεν αλλάζει σε σχέση με την παλιά διάταξη το συνολικό ποσό που αποδίδεται από τις Α.Π.Ε., ούτε οι δικαιούχοι του. Διατηρείται, επίσης, η προτεραιότητα πίστωσης των οικιακών καταναλωτών της πρώτης «ζώνης εγγύτητας» (δημοτική ή τοπική κοινότητα) προς το σταθμό Α.Π.Ε. και ξεκαθαρίζεται το τι αποδίδεται (μέρος των χρεώσεων τους υπέρ τρίτων) στους οικιακούς καταναλωτές της δεύτερης ζώνης εγγύτητας, δηλαδή της δημοτικής ενότητας. Επίσης, ξεκαθαρίζεται ότι οι πιστώσεις για το σκέλος της ενέργειας περιλαμβάνουν και όλες τις πρόσθετες επιβαρύνσεις επί αυτής (χρεώσεις για δίκτυα, ΥΚΟ κλπ).

Επιπλέον, καταργείται η κλίμακα προτεραιότητας με την οποία γινόταν η πίστωση στην αρχική διάταξη λόγω της πολυπλοκότητας της που την έκανε μη-εφαρμόσιμη. Θυμίζουμε, επίσης, ότι η αρχική διάταξη προέβλεπε την κατά 60% κάλυψη και των πολύ υψηλών καταναλώσεων (άνω των 1600 κιλοβατωρών ανά τετράμηνο), γεγονός που θα μπορούσε να λειτουργήσει σε βάρος της γενικότερης πολιτικής μας για την εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας. Στη νέα διάταξη προβλέπεται ο καθορισμός ανώτατου ορίου κατανάλωσης που θα μπορεί να καλύψει η πίστωση.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε η υπουργός στη Βουλή, στην Κοινότητα Στουπαίων και στην Κοινότητα Πολυποτάμου στην Εύβοια, το μεγαλύτερο ποσό επιστροφής ανά παροχή σε ετήσια βάση εκτιμάται στα 350 ευρώ και αφορά 36 και 10 νοικοκυριά, αντίστοιχα. Μικρότερα ποσά θα επιστραφούν και στους υπόλοιπους οικιακούς καταναλωτές των κοινοτήτων αυτών.

Στην Κοινότητα Ν. Στύρων στην Εύβοια, το μεγαλύτερο ποσό επιστροφής ανά παροχή σε ετήσια βάση θα είναι της τάξης των 200 ευρώ και αφορά 316 νοικοκυριά. Μικρότερα ποσά θα πιστωθούν και οι υπόλοιποι οικιακοί καταναλωτές (1672 στο σύνολό τους).

πηγή: www.energia.gr

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...